VÝVOJOVÁ   PSYCHOLOGIE

 

□ psychický vývoj = proces růstu a změn, na kterém se podílí fyziologické zrání i sociokulturní vlivy, zejména učení

□ psychický vývoj znamená zvyšování autonomie (samostatnosti)
□ každé vývojové období v sobě zahrnuje mezníky:
        ● biologické (ochlupení, růst genitálií)
        ● psychické (vývoj psychiky, charakteru)
        ● sociální
 
□ Obecné znaky psychického vývoje: 
        ● zákonitý proces, posloupnost jednotlivých fází
        ● celistvý proces (fyziologický vývoj, rozvoj psychiky)
        ● proces nezvratný (veškeré regresivní / vrácení jevů změny jsou patologické/ chybné
        ● lze je charakterizovat jako postupnou proměnu od méně    dokonalé k dokonalejší
        ● není plynulý, děje se prostřednictvím vývojových skoků
        ● je individuálně specifický
        ● citáty:    - Wesson :   ,,Nic nenáleží na okolním prostředí!,,
                        - jiný autor: ,,Vše záleží na dědičnosti!,,
 
□ Faktory psychického vývoje se vzájem ovlivňují (viz d.ú.)
□ Psychický vývoj provázejí potřeby:   ● potřeby změny
                                                           ● potřeby jistoty a bezpečí 
 
 
 
 
Teorie psychosexuálního vývoje podle S. Freuda
 
- pregenitální období            orální
                                               anální (2. rok)
                                               falické
-období latence (mladší školní věk)
-genitální období (pubescence)
 
Teorie podle E. Eriksona
 

 

Osm věků člověka podle E.Eriksona
1.
0-1 rok
důvěra x nedůvěra
2.
1-3 roky
autonomie x stud
3.
3-6 let
iniciativa x vina
4.
6-12let
snaživost x méněcennost
5.
12-19 let
identita x zmatení rolí
6.
19-25 let
inimita x izolace
7.
25-50let
geneactivita x stagnace
8.
50a více let
integrita x zoufalství
 
 
 
každé vývojové stádium obsahuje psychosociální konflikt

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jednotlivá období / etapy vývojové psychologie
● Prenatální období     
● Novorozenec              
● Kojenec                     
● Batole                       
● Předškolní věk        
 ● Školní věk
● Pubescence
● Adolescence
● Dospělost
● Stáří
 
 
Ontogeneze:        - individuální vývoj jedince od vzniku po zánik
-      ovlivněno:      □ genetickou výbavou
                            □ prostředím
                            □ psychickou odolností
                            □ zráním (biologickými předpoklady)  učení (osvojenými předpoklady)
 
 
Zrání:        A) evoluční etapa - zdokonalení psychiky a fyzické úrovně
                   B) involuční etapa – snižování veškerých funkcí      
                  
 
 
Prenatální období
 
pre natus = před narozením
□ dělí se na tři fáze:                oplození
                                               embryonální
                                               fetální = plodná
□ spermie zrání spermií trvá 2 měsíce
                 tvoří se v nadvarlatech
                 bičík spermie se po vštěpení do vajíčka odlomí
osifikace = je přeměna chrupavky, či vaziva na kost → srůstání kostí
□ tvoření polykacího, sacího úchopového a vyměšovacího reflexu
 
□ postup oplození:
- 20. hodina po oplození        - získávání genetických informací
        
- 30. hodina po oplození  - vajíčko se dělí a po každých 15. hodinách se stává mozaika – shluk vajíček
                                               - blastocysta - buněčná stěna obklopena prstencem → vstupuje do dělohy
 
- 3. týden po oplození            - embryonální fáze
                                               - zárodeční listy → tělesná ústrojí
                                               - zpoždění menstruace a projev těhotenství
                                               - neurální trubice
 
- 4. týden po oplození            - rýsování hrubé polohy jedince
                                               - tvorba obratlů
                                               - funkčnost srdce
 
- 4. - 5.. týden po oplození     - zárodky končetin
                                               - rýsování oka
                                               - vývoj obratlů
 
- 5. týden po oplození            - vývoj jater
                                              
- 6. týden po oplození            - zřetelné lidské rysy
                                               - vysoká tepová frekvence
                                               - vývoj ruky
 
- 8. týden po oplození            - nezřejmé rozlišení pohlavních orgánů
                                              
- 12. týden po oplození          - polykací a pátrací reflexy
                                               - vysoká rekce očí
 
- 18. týden po oplození          - projevení pohlaví
                                               - jemné dětské chmíří (=lanugo)
                                               - hranice mezi fetálním a embryonálním obdobím
Batole (1. - 3. rok)
□ rozvíjení pohybů a motoriky
□ rozvoj slovní zásoby, či jen vznik
□ formulce těla
□ poznání nových věcí
separační úzkost: dítě si uvědomuje důležitost rodičů (strach hlavně o matku)
negativismus : projevení častého ,,NE!,,
 
 
 
Předškolní věk (3. – 6. rok)
□ navazování kontaktů s dětmi
□ časté kladení otázek ,,PROČ?,,
 
 
 
Mladší školní věk (6. – 11. rok)
□ zralost:  □ motivační
                   □ sociální
                   □ učení
                   □ tělesná    
□ dítě často vyhledává zábavu → hraje si
 
 
 
Starší školní věk / Pubescence (11. – 15. rok)
□ sekundární pohlavní pudy: □ ochlupení
                                               □ menstruace
                                               □ růst prsou, či svalů   
□ důležitým okolím, nejsou pro jedince rodiče, ale přátelské okolí (spolužáci, kamarádi, popř. partner→ navazování vztahů s opačným pohlavím)
volba střední školy, popř. další studium, či zaměstnání
□ projevení abstrakcí
 
 
 
Adolescence (15. – 18. rok)
vyspělost větší u děvčat     
□ vysoké zlepšení myšlení a myšlenkových operací
schopnost právních úkonů: řidičský průkaz, účast u voleb, či požívání alkoholu a cigaret
□ trend vysokoškolského studia → úbytek dětí
 
Dospělost (18. – 60. rok)
        
         A) Raná dospělost        □ (18-35let)        
                                               □ počátek pracovní kariéry
                                               □ zakládání rodiny
                                               □ nové role → matka x otec
        
         B) Střední dospělost     □ (35 -45let)
                                               □ pokračování v osobní kariéře
                                               □osamostatnění svých dětí
                                               □ stabilní okruh svých přátel
 
         C) Pozdní                     □ (45-60let)        
                                               □ projevy involuce
                                               □ nové role → babička x dědeček
                                               □ nové role → matka x otec
 
Stáří (60.rok → )
□ ageismus = diskriminace starých lidí
□ generalizace = zobecnění
závislost na okolí
□ odchod do důchodu, popř. do domu seniorů
□ ztráta nebo snížení počtu přátel, či životního partnera