KOGNITIVNÍ PROCESY
1. Myšlení 
□ získáváme zprostředkováním a zobecňující poznání skutečnosti → uvědomění podstatných znaků
□ pomocí myšlení řešíme problémy
□ myšlení je vývojový a poznávací proces
□ myšlení se děje v pojmech
 
POJEM  □ pojem musíme definovat    □ pojem je termín, slovo označuje skupinu termínů
                                               □ vztahy mezi pojmy:            
                                                        ◊ podobnost
                                                        ◊ protikladnost
                                                        ◊ nadřazenost
                                                        ◊ podřazenost
                                                        ◊ souřadnost
Příklady:
,,Bazén je uměle vytvořená vodní nádrž určená převážně ke koupání a plavání.,,
,,Záhon je uměle vytvořené půdní prostředí, které slouží k sázení rostlinných organismů.,, 
  (SLOVNÍK: Záhon je prostor v zahradě, nebo parku určený na zpravidla dočasnou výsadbu rostlin.)
→ určujeme specifika dané věci
 
MYŠLENKOVÉ OPERACE:
 
KOMPARACE           □ porovnávání
                                     □ je první formou poznání
                                     □ snažíme se porovnat, co doposud známe → rozdíly věcí a jevů
_______________________________________________________________
ANALÝZA                           □ nastává když rozlišujeme celek na části nebo rozlišujeme jeho jednotlivé
vlastnosti
                                          □ opakem je syntéza
­________________________________________________________________
SYNTÉZA                   □ prokazuje zákonitosti mezi věcmi
                                      □ je opětovné sloučení části do celku
                                      □ opakem analýzy
________________________________________________________________
ZOBECŇOVÁNÍ                  □ pokud spojujeme shodné vlastnosti a předmětu →řadíme do stejné skupiny
                                      □ výsledkem zobecňování je obecný poznatek (savec)
________________________________________________________________
 
 
ABSTRAKCE    □ je schopnost vydělit podstatné znaky jako nositele významu                          
                         □ je vyšší úroveň myšlení → u člověka je abstrakce projevována kolem 12 let
                          □ je součástí zobecňování
­________________________________________________________________
INDUKCE                   □ vyvozuje z jednotlivých faktů závěr
                                      □ opak dedukce
________________________________________________________________
DEDUKCE                      □ teoretickou hypotézu dokládáme konkrétním případy z obecného na jednotlivé
                                      □ opak indukce
________________________________________________________________
ANALOGIE                 □ je vyvozování poznatků a předmětů, či jevu na základě podobnosti
________________________________________________________________
 
2. ŘEČ
 
□ kognitivní proces
□ prostředek komunikace
□ nástroj myšlení
□ stránky řeči:                obsahová stránka řeči
                                       formální stránka řeči
 
□ Bernstein                   → teorie jazykových kódů:   
                                      ◊ veřejná řeč (hodně jednoduchá, použití imperativů)
                                      ◊ formální řeč (rozvinuté věty, přívlastky, příslovečná u.)
                                      ◊ dítě mluví řečí jakou na něj mluvíme , když na něj  mluvíme formálně → je obratnější v komunikaci
                                      ◊ souvisí s myšlením
 
KOMUNIKACE:              verbální               - pomocí slov      
                                               nonverbální         - pomocí něčeho jiného               
 
□ nonverbální komunikace:   ◊ MIMIKA              - posuvky obličeje
                                               ◊ HAPTIKA            - doteky, vyjadřování sympatií
                                               ◊ PROXEMIKA        - prostřednictvím vzdáleností
                                               ◊ POSTUROLOGIE - tělesný postoj
                                               ◊ GESTIKA            - posuvky rukama
                                               ◊ KINEZIKA           - rychlost pohybu těla
 
3 PAMĚŤ
 
□ úchova minulého:      1. slouží nám k uložení informací
                                      2. slouží k zachování dat
□ má ji každý organismus, který se dokáže učit
□ součást kognitivního procesu
□ paměti:    ◊ krátkodobá
                   ◊ dlouhodobá
 
□ KRÁTKODOBÁ PAMĚŤ:                  ◊ pamatování informací během mála vteřin
                                                        ◊ vejde se do ni 5-9 jednotlivých dat
                                                        ◊ po delší dobu → operační paměť
                                                        ◊ chceme li paměť zvětšit musíme shlukovat
                                                        ◊ zařízení: MŽITKOVÝ SMYSLOVÝ ZÁSOBNÍK  → udržení v mysli na zlomek vteřiny, to co vnímáme
□ DLOUHODOBÁ PAMĚŤ:        
 
paměť pro fakta =DEKLARATIVNÍ               paměť pro úkony =PROCEDULÁRNÍ
 
SÉMATICKÁ                  EPIZODICKÁ
         =                                   =
paměť pro                       paměť pro
obecné informace            osobní události
 
□ STÁDIA PAMĚŤOVÉHO PROCESU:
 
1. Uložení   □ = vštípení do paměti
                   □ začíná současně s krátkodobou pamětí
                   □ spontánní
                   □ záměrné
                   □ informace do paměti se ukládají ve formách:          
                                      ◊ vizuální
                                      ◊ akustické ( v duchu)
                                      ◊ sémantické (úloha významu informací)
 
2. Podržení □ = retence
                   □ proces zapomínání
                   □ Ebinghausova křivka                    
3. Vybavování     □ spontánní x záměrné
                           
□ CELKOVÝ SYSTÉM LIDSKÉ PAMĚTI:
 
□ podnět z okolí→mžitkový zásobník→krátkodobá paměť→dlouhodobá paměť
□ do dlouhodobé paměti vstupuje informace zpracovaná , utříděná a na základě promyšlení (logické paměti)
 
□ AMNÉZIE:
 
□ = částečná nebo celková ztráta paměti
ČÁSTI:             anterográdní amnézie - neschopnost vštípení informací
                            retrográdní amnézie–neschopnost vybavení před vznikem a.
                            dětská amnézie   ◊ nezapamatování událostí v dětství
                                                        ◊ každý
□ ZLEPŠOVÁNÍ PAMĚTI:
 
1. Shlukování               □ pamatování max. 2 shluků
2. Vytvoření vztahů     □ pes - bouda – kost
3. Kódování                 » mnemotechnické pomůcky→
                                     
         METODA LOCI        ◊ fixování slov k místům 
                                     
         METODA KLÍČOVÝCH SLOV  
                   ◊ použití při výuce slovíček
                   ◊ má 2 fáze: 1. najdu jednu část cizího slova, která zní jako slovo české = klíčové slovo
                                      2. vytvoření předlohy, která spojuje klíčové slovo a český ekvivalent
         ◊ KONTEXT                          ◊účinné vodítko k vybevení
 
         ◊ ORGANIZACE V PRŮBĚHU SHLUKOVÁNÍ
 
         ◊ NÁCVIK VYBAVENÍ                  ◊kladení otázek sobě samému ohledně učebného materiálu
                                                        ◊ prekoncepty: zopakování → shrnutí
 
         ◊ METODA PQRST              dělám následující kroky:
                                                        ◊ 1. přehled
                                                        ◊ 2. otázka
                                                        ◊ 3. čtení
                                                        ◊ 4. opakování
                                                        ◊ 5. test
 
 
4 UČENÍ
 
□ podmiňování – spojení podmíněných a nepodmíněných reflexů - I.P. Pavlov
□ pokus omylem – operativní podmiňování - Edward Lee Thorndike (1874-1949)
□ vzhledem a řešením problémů - Skinner
senzomotorické - pohybové
nápodobou - opičením
verbální
 
 
 
5 POZORNOST
 
□ psychický stav
□ zajišťuje po určitou dobu soustředění člověka na jeden jev nebo jednu činnost
□ DRUHY: spontánní (bezpečná)
                 úmyslná (záměrná)
 
vlastnosti pozornosti: □ intenzita
                                      □ stálost
                                      □ rozsah    
                                      □ přenášení
                                     
6 VNÍMÁNÍ
 
□ je založeno na senzorických procesech
□ co se odehrává vnitřně a vně nás upozorňuje receptor smyslů
receptory překládají do elektrochemického signálu, který vnímá mozek, vyúsťuje v zážitek
receptor je specializovaný druh buňky
čivost je podmínka schopnosti vnímání (narušená - člověk nevnímá)
□ důležitou konstantou vnímání je počitek
□ pokavaď je síla podnětu/prahový podnět silný vyvolává počitek
počitek vzniká, když se v buňkách receptorů promění podnět na nervový vzruch → ten se šíří elektrochemickou cestou do mozku, poté do přesného mozkového centra
vjem je vědomá smysluplná interpretace počitků
□ pokavaď je síla podnětu/prahový podnět silný vyvolává počitek
 
DRUHY POČITKŮ:
 
A) ZRAK: ◊ počitky vznikají pomocí elektromagnetického vlnění o různých vlnových délkách         
                ◊ vidíme malou část spektra
                ◊ receptorem je oko → sítnice oka → žlutá skvrna → tyčinky (černobílé vidění) a čípky (barevné vidění)
                   ◊ svět není barevný, činí ho tak odrážeče
                   ◊ 90% informací nám poskytuje zrak
                   ◊ rozdíly mezi fyzikální a výtvarnou teorií barev:
                           
                   ◊ fyzikální:                  - pracuje s viditelnými částmi spektra
-         komplementární tvary:
-vlastnosti spektra
-součtem různých vlnových délek vzniká vlnová délka bílého světla
-červená+zelená+modrá+žlutá
-paobraz je představa
 
                   ◊ výtvarné:  -je určena na základě míchání chemického 
                                       -není dána vlnovou délkou
                                        -barvy čisté: červená,modrá,žlutá → nedají senamíchat (všechny ostatní se dají namíchat)
 
                  
            
                    ◊ poruchy zrakového vnímání:     
                            a) achromazie –úplná barvoslepost
                            b) částečná barvoslepost – je snížená prahem čivosti
                            c) daltonismus – snížená čivost k červené barvě,
                            stupor= nereaguje na červeno barvu
 
                            ◊ objev optických klamů:    
                            - 18.st.
                            -nejsou za ně zodpovědné procesy na sítnici, ale jsou záležitostí lidského vnímání
                            - nezáleží kolikrát fixujeme podnět
 
B) SLUCH:                  ◊ působí vlny na receptor → hlemýžď ve vnitřním uchu     
                            ◊ zvuková vlna působí na sluch 
                   ◊ Rozdělení:                  libé
                                                        nelibé
 
                                                        tóny – vlnění periodické
                                                        hřmoty – vlnní neperiodické
                             
                                                        čisté - ladička
                                                        složité – lidský hlas
                  
                   ◊ frekvence                   - určuje výšku zvuku
- počet opakování za sekundu
- jednotka je Hertz
- rozsah lidského ucha je 20 – 20 000 hertzů
                  ◊ amplituda        - rozdíl tlaku vln
- jednotka je decibel
- dlouhodobá hlasitost více jak 100 decibelů je pro lidské ucho škodlivá
                   ◊ barva                -vlastnost zvuku
                   ◊ čivost sluchu se s věkem snižuje
                  
                   ◊ poruchy sluchového vnímání:
                   -neexistuje tzv. absolutní hluchota, vždy se nacházejí zbytky sluchu
                   - hluchota není dědičná
                   a) porucha vnímání hlasitosti
                   b) snížená čivost vůči určitým frekvencím (neslýchanost hlasů)
                   c) organické poruchy sluchu: proražení bubínku, porucha/zánět  zvukovodu
 
 
C) ČICH:   ◊ výrazný před varováním nebezpečí       
                   ◊ jedním ze zásadních smyslů   
                   ◊ podnětem pro čich jsou molekuly, které vtipkují do nosní dutiny
                   ◊ podmínkou, aby byly cítit - musí být rozpustné v tucích
                   ◊ čichové receptory se nachází hluboko v nosní dutině
                   ◊ cilie / řasinky, posetá nosní dutina
                   ◊ počitek vzniká, když se čich dotkne cílií
                   ◊ čichové centrum v mozku se nazývá BU, je umístěno za
                   čelním lalokem mozkovým
                   ◊ rozlišujeme 10 – 40 000 pachů
                   ◊ největší citlivost na čich mají těhotné ženy
                  ◊ spojitost mezi čichovými podněty a centrem paměti v mozku
         ◊ Rozdělení:
                                                        vůně           (kořeněná, květinová, ovocná, pryskyřičná)
                                                        pachy         (hnilobné a spáleniny)
 
D) HMAT: ◊ vyvolány mechanickými nebo teplými podněty       
                   ◊ kožní podněty rozlišujeme na: ●            A) taktilní podněty   (hmatové)
                                                                                              B) teplotní podněty
                                                                                              C) bolest
                  
                   A) taktilní: - dělení počitkůdotykové počitky
                                                                  tlakové počitky (deformacekůže a podkožního vaziva)
                                                                   vibrační počitky (vznikajírytmickým drážděním hmatových receptorů)
                                      - receptory:         □ nejvíce: pusa, prsty, jazyk
                                                                 □ nejméně: záda
                  
 
                   B) teplotní: - senzory jsou přímo v kůži
                                      -postřehnutí teplot :      □ navýšení o : 0,4 ͦ C (30 000)
                                                                           □ pokles o: 0,15 ͦ C (250 000)
                                      -rychlost adaptace= seznámení a práh čivosti je různá
                  
 
                   C) bolest:   - vyvolává podnět, který je silnější než práh čivosti
                                      -rozdělení:  fyzické – po zranění tonické – později po úraze
E) CHUŤ: ◊ podnětem je látka, která je rozpustná v tucích
                   ◊ chuťová centra jsou spojena s čichovými centry
                   ◊ receptory jsou rozmístěny na jazyku →
                   na patře → chuťové pohárky
                  
                   ◊ rozdělení chutí: slanost + sladkost     špička jazyku
                                               pomísení                   střed jazyku
                                               hořkost                     vzadu na jazyku
                                               kyselost                     po stranách jazyku